Løbestilsanalyse og optimering

At løbe kan da ikke være svært? Og det er det egentligt heller ikke. Men under løb forekommer der en række individuelle forskelle, på både motorisk og biomekanisk niveau, som gør at vi alle sammen udfordres og belastes på forskellige måder. Dette kan medføre skader som f.eks. knæsmerter, skinnebensbetændelse, ischias-symptomer, bækken- og lændesmerter.

Vi tilbyder løbestilsoptimering, som inkluderer analyse af årsagen til dine tilbagevendende løbeskader, for at mindske risikoen for opståen af skader, og ikke mindst øge din løbepræstation. Tilgangen vil i en kinematisk tankegang som vi bruger, betyde en øget fremdrift i løbet for samme mængde energi.
Dette er selvfølgelig for alle niveauer, lige fra den nyopstartede fru. jensen til den erfarne eliteløber.

En fuld løbestilsanlyse og optimering koster 1200 kroner og tager ca 90 min.

Online booking

Hvorfor lave løbstilsoptimering.

En løbestilsoptimering sigter efter, at mindske den belastning din krop udsættes for under løb. Når man løber forekommer der bevægelser i alle 3 plan (op/ned, side til side & rotation). En stor del af den bevægelse som ikke finder sted med det formål at bringe kroppen fremad, er en unødvendig belastning som skal modvirkes og absorberes af kroppen i modsatrettet muskelarbejde og landing.

Dette kan være med til at give skader i længden, særlig hvis træningsmængden er høj. Der er mange indgangsvinkler til løbestil, men vi laver den bedste løsning for dig, og ikke det som for tiden er på mode i løbemiljøet. Så vi vil afdække mange forskellige faktorer i løbet af testen og prøve en række forskellige teknikker af, for at finde den løsning som er bedst for dig og dit løb.

Hvordan udføres testen:

Der afsættes 90 min til en løbestilsanalyse og optimering.

1) Først en kort snak om skadeshistorik og træningsmængde/-belastning.

2) Herefter bliver hele din krop bliver filmet på løbebånd. Gerne med bar overkrop (af samme grundopfordres til at benytte tætsiddende løbebukser/-top).

3) Har du (løbe-)skader, undersøges om disse har en årsagssammenhæng med din løbestil.

4) Du bliver tilrettet på løbebåndet, så du mærker på egen krop, hvorledes du kan optimere dit løb.

5) Sammen gennemgås resultaterne og anbefalingerne, samt eventuelle styrkeøvelser/udstrækninger som vil være nødvendige. Alt sammen får du med hjem i form af videoklip og skriftlig information, som fortæller dig hvordan du optimerer dit løb.

6) Vi aftaler en tid til opfølgning om 2-3 måneder, for at følge op på at den ønskede effekt er opnået, ved endnu en videofilmning på løbebånd, som sammenlignes med de første optagelser.

Et par gode råd

Der findes et utal af forskellige løbestilsskoler ude i verden, som alle påstår at have løst alle verdens problemer. Hver eneste af dem har både deres fordele samt ulemper. Her har vi 4 generelle anbefalinger til løbestil, som man uden større frygt, kan kaste sig ud i.

1. Vægten skal flyttes fremad
..og ikke hverken op eller ned, ej heller fra side til side. For at få en økonomisk løbestil, og udgå så mange unødvendige belastninger og vrid igennem hele kroppen, specielt ben, som muligt, bør man stræbe efter at kroppens massemidtpunkt flyttes fremad.

2. Brug kroppens fjedre
Når kroppen lander ned, ses en stor tendens til at løbe alt for passivt. Det vil sige at man ender med at komme meget dybt ned i knæ, inden man starter på at sætte fra igen – dermed får man ikke udnyttet de elastiske komponenter som forefindes i både sener og muskler, til at sende kroppen videre, som en fjeder.

3. Løb mere aktivt
Løb er en aktivitet som er ment for at skulle bringe os fra A til B, så hurtigt som muligt – enten for at fange et byttedyr, eller for at undgå at blive et byttedyr. Vi er dog så heldige at dette behov egentlig ikke findes i vores samfund længere, og af formegentlig denne årsag, er vi begyndt at løbe meget afslappet og tungt.
Fordelen ved at aktivere muskulaturen lidt hurtigere, er at vi i forbindelse med landingen, får viderebragt en større del af den fart vi har fået opbygget, i stedet for at bremse os selv op. Set fra siden bevæger foden sig rundt under kroppen, som et hjul.

4. Sæt kadencen op
Skridtfrekvensen har betydning for hvor lange skridt der tages under løb. Ved lange skridt er der øget belastning på led ved landingerne, samt større tendens til både en passiv løbestil og højere op under svævefasen. Ved at sætte kadencen op, mindskes belastningen for hver enkelt landing, så spidsbelastningen på kroppen bliver minimeret.

Det siger vores klienter

  • En stor tak for hjælpen. Laserbehandlingen af min albue gjorde en stor forskel og jeg var hurtigt i gang med at arbejde igen:-)


    John Harry

  • Hold i nakken, der har plaget mig i flere dage klaret på 25 min. Nu har jeg bevægelighed i skulder og nakke igen 😊
    Tusind tak Michael 👍


    Susanne Olling

  • Fantastisk sted at komme, hvis der er lidt problemer med kroppen. Michael er yderst kompetent og dedikeret. Derudover er han super god med mange flexible tider, man ikke kan få mange andre steder.


    Thor Bendix Madsen, Elite triathlet

  • Utrolig faglig kompetent person, med en særlig evne for at “læse” hvad sportsudøveren har brug for. Fedt der både er blik for det kortsigtede, og det lange seje træk og de langsigtede mål.
    Vores to elite svømmere har haft enorm gavn af behandlinger hos MS Insight


    Michael Rasmussen

  • Dygtige folk, med gode ambitioner om at “helbrede” deres kunder. Michael får hverdagen til at fungere, hvis man døjer med noget langvarigt, og så er han altid god for en anbefaling af what to do, for at forbedre ens skavanker fremover. Nem hjemmeside at finde rundt i, og med nem online booking.


    Esther Holm

  • Jeg kan kun anbefale Michael, han er en fantastisk coach og virkelig dygtig. Jeg har kun rosende ord at sige og vil klart anbefale andre at bruge MS Insight.
    Man kan virkelig mærke hans passion for sporten, så uden tøven ***** (5 stjerner).


    Kenneth Popp

  • Fantastisk massage…


    Martin Hein

  • Her har jeg fået en del skavanker fjernet. Både kroniske, såvel som akutte skader, kan klares her. da jeg kom hertil havde jeg et såkaldt slatter knæ, og efter nogle behandlinger var problemet næsten helt væk, selvom det havde fulgt mig i årevis


    Laurits Holm

  • Super kompetencer som både coach og som behandler.


    Ole Kristian Saltnes

Skriv til mig

Kontakt

Har du spørgsmål? Så udfyld nedenstående formular, og jeg vender tilbage til dig snarest!

Kontakt

Har du spørgsmål? Så udfyld nedenstående formular, og jeg kontakter dig hurtigst muligt!